Modele pozycjonowania

Mając do wyboru coraz więcej aktywnie działających agencji SEO, warto w pierwszej kolejności zastanowić się, który z oferowanych modeli promocji będzie najlepszy dla naszej strony.

W dobie ciągle zmieniających się algorytmów Google, skuteczne pozycjonowanie stron www nie wiąże się już tylko z wybraniem kilku wyrażeń kluczowych i wypromowaniem ich do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania. Coraz częściej więcej korzyści przynosi optymalizacja całego serwisu pod kątem wyrażeń z długiego ogona (tzw. long-tail), które mogą de facto wygenerować większą konwersję niż kilka promowanych fraz ogólnych.

Jakie modele pozycjonowania znajdziemy zatem na rynku oraz który z nich wybrać, aby pozycjonowanie naszej strony było skuteczne?

1. Opłata za pozycje

Niezmiennie najczęściej spotykany i wybierany model pozycjonowania, chociaż coraz mniej skuteczny. W tym wypadku klient płaci tylko za uzyskane efekty – najczęściej za wypromowanie ustalonych w umowie wyrażeń do Top10. Bardzo często stosuje się dodatkowe widełki cenowe, np.:

  • Top1 – 400zł
  • 2-3 pozycja – 350zł
  • 4-5 pozycja – 310zł
  • miejsce 6-10 – 250zł

Wybierając ten model, klient nie poniesie żadnych kosztów w przypadku kiedy wszystkie wyrażenia znajdować się będą poza Top10. Niestety w momencie uzyskania dobrych efektów, trudno liczyć na dodatkowe działania ze strony formy pozycjonującej, gdyż wywiązało się niejako z obowiązującej umowy.

Ze względu na coraz częstsze zmiany w algorytmach oraz nieprzewidywalność wyników, agencje SEO odchodzą od tego modelu współpracy, oferując jedną z poniższych opcji.

2. Opłata abonamentowa

Model ten z perspektywy klienta na wstępie może okazać się najmniej skuteczny, jednakże jest wart uwagi, jeżeli w grę wchodzi długotrwała promocja na szeroką skalę. Mamy tutaj możliwość dostosowania większej ilości fraz do promocji czy też cyklicznych zmian w wybranych wyrażeniach. Może okazać się skuteczną formą promocji dużych sklepów, posiadających bardzo dużo kategorii i produktów.

3. Opłata hybrydowa

Połączenie modelu rozliczanego za pozycje w pierwszej dziesiątce z abonamentem. W tym wypadku cena pozycjonowania podzielona jest na część stałą i część uzależnioną od wypracowanych efektów. Wydaje się być optymalny zarówno dla firmy pozycjonującej, jak i klienta. Z jednej strony, dzięki opłacie stałej, mamy poniekąd gwarancję ciągłości podejmowanych działań, z drugiej strony pewność, że agencja będzie walczyć o jak najlepsze pozycje promowanych wyrażeń, gdyż od tego uzależniona jest ostateczna opłata za usługę.

4. Opłata za generowany ruch na stronie

Mając na myśli skuteczne pozycjonowanie stron, bardzo często utożsamiamy to ze wzrostem sprzedaży oferowanych usług czy też produktów. Cena pozycjonowania rozliczanego w ten sposób może być jednak wyższa niż w powyższych modelach, gdyż ruch na stronie może się zmieniać w zależności chociażby od konkurencyjności czy też sezonowości branży.